HTML

...de a miénk.

Magyarország 2030

Linkblog

Címkék

Friss topikok

Mohácsi Erzsébettel beszélgettünk a SZISZ-ben

2008.12.04

Miért rossz az iskolai szegregáció?

December 3-án a Széchenyi István Szakkollégium vendége Mohácsi Erzsébet volt, Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány kuratórium elnöke. Alább egy összefoglaló a beszélgetésről.


A beszélgetés elején röviden bemutatta, hogy mivel is foglalkozik immár 5 éve az alapítvány: a szegregáció különféle formái ellen harcolnak a honi oktatásban.

A közvetlen szegregációról beszélünk, amikor teljesen elkülönítve, más-más iskolában tanulnak a roma és nem roma tanulók, vagy egy iskolán belül külön épületet kapnak, de létezik osztályok közötti és osztályon belüli, tagozatonként megtestesülő elkülönítés is.

A közvetett szegregációval is foglalkoznak, azokat a folyamatokat próbálják felfedni, melyek által kevésbé tetten érhető módon ugyan, de elérik, hogy a roma és nem roma gyerekek külön tanuljanak.

Ahogy Mohácsi rámutatott, ma az államnak nincsen ellenőrző funkciója, a törvényei betartatását jelenleg nem kíséri figyelemmel. Ezt a hiányzó szerepet kívánják az alapítványnál betölteni a hátrányos helyzetű gyerekeket ért sérelmek esetében. A tevékenységük szokásos menete kétlépcsős: a problémás ügyekben először tárgyalásokkal igyekeznek meggyőzni a másik felet, hogy szüntessék meg a fennálló áldatlan helyzetet, majd ha ez nem sikerül, akkor bíróságra viszik az ügyet. Céljuk, hogy minél több precedens értékű ítéletet érjenek el a bíróságokon, hogy ezzel megnöveljék e jogsértő magatartás kockázatát.

Az oktatás területén elsősorban azt szeretnék elérni, hogy megvalósuljon a valódi esélyegyenlőség, a normatíva-felhasználások ellenőrzése és a minden gyermeknek biztosított minőségi oktatás. Utóbbi egyik legfontosabb eszközének a tanfelügyelet intézményének visszaállítását tartják.

 

 

 

A szegregáció növeli a munkanélküliséget

Mohácsi hangsúlyozta, hogy a szegregáció nem csak törvényellenes, hanem kártékony társadalmi-gazdasági hatásai is vannak. Ezek közül kiemelte, hogy sok szegregált iskolában kihasználatlan kapacitások vannak, így fenntartásuk drágább az optimálisnál. Hosszabb távon pedig a szegregált iskolák munkanélküliséget termelő hatásával kell számolni, hiszen az onnan kikerült diákok nem kapnak versenyképes tudást, amivel jobb középiskolákba felvételizhetnének, a szakiskolákban pedig döntő többségében nem a munkaerő-piaci igényekhez igazodó oktatás folyik.

 

A feszültség forrása a szülők és diákok körében Mohácsi meglátása szerint abból fakad, hogy nem ismerik egymást a romák és nem romák. A tanároknál pedig az okoz gondot, hogy tudják, a roma tanulók általában nagy lemaradásokkal küszködnek mire iskolába kerülnek, így ők plusz foglalkoztatást igényelnének, ami többletterhet ró rájuk.

Az óvodában kezdődik

A beszélgetés során szóba került az óvodai szegregáció léte is. Ezzel kapcsolatban vendégünk rámutatott, hogy bár van Magyarországon elvileg annyi férőhely, mint ahány óvodáskorú, de ezek nem gyerekszám-arányosan oszlanak el. Ebből adódóan vannak olyan körzetek, ahol egy évvel hamarabb kell a szülőknek ez irányú igényüket benyújtani, s itt előnyt élveznek a dolgozó családok gyerekei, hiszen őket valóban nem tudják hová tenni napközben. Mohácsi azonban rámutatott, hogy az óvodába járatásra a munkanélküli szülők gyerekeinek más szempontból nagyobb szükségük lenne, hiszen itt más mintát is látnának, más környezetben is érné őket szocializációs hatás, mint a hátrányos helyzetű család. Mohácsi szerint ott, ahol nem is akarják a roma szülők beadni a gyereküket óvodába, pozitív ösztönzőkkel kellene rávenni őket erre, például ösztöndíjjal.

Az óvodai szegregáció hatása meghatározó már az általános iskolába kerüléskor is, mert sokszor kisegítő iskolákba küldik e gyerekeket azzal az indokkal, hogy nem jártak óvodába és túl nagyok a lemaradásaik a kortársakhoz képest. Ezekben az iskolákban felülreprezentáltak a romák, s önmagában árulkodó tény, hogy a speciális képzést igénylő gyerekek aránya Magyarországon 7 %-körül van, míg más európai országokban ennek csupán fele, harmada. Mohácsi feltételezi, hogy nincs ekkora arányú különbség országonként, itt valójában arról van szó, hogy egyfajta pótcselekvésként sorolják ide sokszor indokolatlanul a magatartásproblémás roma gyerekeket. Ezt bizonyítandó elmesélte, hogy megvizsgáltak egy ilyen iskolában kb. egy tucat roma gyereket külső szakértőkkel, akik egyöntetűen állították, hogy nincsen semmilyen értelmi fogyatékosságuk. Ezt az ügyet is perre vitték, de mivel a bírósági szakértői bizottságokba ugyanazokat az embereket ültették, akik ezeket a gyerekeket 6-7 évvel azelőtt speciális képzést igénylőknek sorolták be, természetesen megerősítették akkori szakvéleményüket és az elmarasztaló ítélet elmaradt. A kudarc ellenére statisztikailag kimutathatóan csökkent azokban a megyékben a kisegítőbe íratott roma gyerekek száma, ahol az alapítvány ilyen jellegű bírósági eljárást indított.

 

Mi a megoldás? - Új felosztás

További példaértékű előrelépésről számolt be Mohácsi Hódmezővásárhelyen, ahol feltérképezték a hátrányos helyzetű gyermekek lakóhelyeit, majd ez alapján úgy osztották fel újra az iskolakörzeteket, hogy mindenhova egyenlő arányban kerüljenek. Emellett együttműködési megállapodást írtak alá az ottani egyházi és alapítványi iskolákkal, melyben kikötötték, hogy nekik is kötelező felvenni hátrányos helyzetűeket. Természetesen a szabad iskolaválasztás joga továbbra is megmaradt, pusztán az iskolák szabad diákválasztása szűnt meg az intézkedések nyomán.

A szegregáció felszámolására Mohácsi szerint a borsodi térség teljes egészében cigányok lakta falvaiban is van lehetőség: meg kellene szüntetni a helyi kisiskolát és busszal a környékbeli nagyobb települések iskoláiba kellene vinni a gyerekeket.

 

Az alapítvány munkája során a roma önkormányzatokkal is sokat van kapcsolatban. Utóbbi teljesen alá van rendelve a települési vezetőségnek - még saját bankszámlája sincs -, így velük szembenálló véleményt ritkán mernek megfogalmazni. Aki ezt mégis megteszi, arra sokszor a teljes anyagi ellehetetlenítés vár. A polgármester és a képviselők pedig újraválasztásuk érdekében a többségi szavazóknak kívánnak kedvezni. Így fordulhatott elő például Hajdúhadházán, hogy az egyenlő bánásmód törvényét megszegték az iskolai szegregáció egyik fajtájával, amit a Legfelsőbb Bíróság is kimondott 3 év pereskedés után. Ennek legsúlyosabb következménye az lett, hogy nem pályázhat a település uniós forrásokra.

 

A minisztérium most épp nem vevő a témára

Mohácsi a közönség egyik kérdésére válaszolva elmondta, hogy a mostani minisztériummal kevésbé szoros és együttműködő a kapcsolat, mint az előzővel, s nem is veszik igénybe az általuk készített tanulmányokat, javaslatokat. Hangsúlyozta sokéves tapasztalatát: minden személyfüggő, akár az osztályteremben, akár a minisztériumban vagyunk. Ha van akarat a szegregáció csökkentésére, akkor annak megtalálják a megfelelő módját.

Egy másik kérdező arra volt kíváncsi, vajon a pedagógusképzésben megjelenik-e a szegregáció kérdésköre. Mohácsi kevés példát tudott hozni arra, hogy mely tanárképzőkőn folyik róla szó, ilyen a szegedi vagy pécsi egyetem (általában ott, ahol romológus képzés folyik). Saját tapasztalatból is tudja, hogy a gyakorlóiskolákban alulreprezentáltak a problémás gyerekek, így erősen kétséges, hogy eredményesen készítik-e fel a leendő tanárokat a valódi élethelyzetekre. Ahol mégis van lehetőség jelentkezni ilyen jellegű külön gyakorlati kurzusokra, kevesen használják ki.

Végül a közvetett szegregációs eszközökről esett egy kevés szó, ezekkel kapcsolatban előadónk elismerte, hogy sokkal nehezebb bizonyítani létüket, sokszor éppen azért, mert a romák meg sem próbálnak jelentkezni azokba az osztályokba, amelyről úgy gondolják, hogy úgysem vennék fel őket.

14 komment

Címkék: program cigányság szisz

A bejegyzés trackback címe:

https://deamienk.blog.hu/api/trackback/id/tr16802682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TD223 2008.12.04. 10:03:53

Mohácsi hazudik és antimagyar és egy kártevő.

Sister Sledge 2008.12.04. 11:12:59

Hol van az érv és bizonyíték és indoklás?

(jaaa, persze, úgy bele lehetne kötni, lehetne vitatkozni...)

Vidéki 2008.12.04. 11:26:05

Mohácsi szelíden szemet huny bizonyos szegregációk esetében, nem beszél róla, úgy tesz, mintha nem is léteznének.
Csak azt minősítheti szegregációnak, amit támogatói, (akik a háttérből irányítják) engedélyeznek számára!
Ez a magatartás nem észlényre, hanem propagandistára utal!

TD223 2008.12.04. 11:31:34

Sister

Már leírtam akkor, amikor meghirdették ezt a szart, de letörölte a blog szerkesztője, mert ellenvélemény nem lehetséges.

TD223 2008.12.04. 11:36:50

Csak nagyon röviden egy példa.

Pár éve egy magánsuliba nem vettek fel pár cigányt. A cigányok tudták hova szaladjanak, Mohácsihoz. Mohácsi óriási lejáratókampányt szervezett az iskola ellen, pedig miről is volt szó? Arról, hogy mivel magániskola, ezért vannak egyéb szabályok, amit alá kell írni. Olyasmik, hogy minden nap tiszta ruhában, tisztán jön iskolába a gyerek, nem hiányozhat, ha ezt és ezt teszi kizárható... Ezt nem írták alá a cigány szülők és erre Mohácsi rasszistázni meg randalírozni kezdett.

Ilyenből több tucatot véghezvitt azóta. Tönkretesz olyan iskolát is, ahol azért vannak csak cigányok, mert nem laknak a közelben nem cigányok. Mondja erre, menjenek busszal messzebbre, csakhogy ez nem kivitelezhető.

Sister Sledge 2008.12.04. 15:57:13

Na, most már van miről vitatkoznunk. :)

Az első példánál ugyan nem értem, hogy ha amúgy felvették volna őket ezekkel az amúgy társadalmi konszenzusba tartozó feltételekkel (biztosan nem volt más?), akkor hol volt a kitiltás..? Érdekelne a pontos sztori, esetleg van egy-két linked?

Akkor szerinted ezek a példák pusztán a jó eszközök megcsúfítását, eltorzulását jelentik és csak egy-két jogvédő szervezet túlkapásait jelzik vagy rosszak ezek a szegregáció elleni eszközök (ti. fel lehet jelenteni ilyen alapon iskolákat, stb.) vagy már magával a céllal sem értesz egyet, hogy meg kell szüntetni a szegregációt?

És ha nem, miért nem? Szerinted mi lehet a megoldás arra, hogy egy egyre növekvő létszámú hátrányos helyzetű csoport van Magyarországon, akiket látható módon eddig nem sikerült igazán egyik kormányzatnak sem felemelkedési lehetőséghez juttatni?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2008.12.04. 17:27:37

Na Mohácsival szóba álltak... ez a kezdeményezés is megy a szemétbe. Én azért többre számítottam.

TD223 2008.12.04. 18:56:10

A régihez nincs linkem, az 2-3 éve volt. Az volt a baj, hogy a cigány szülők nem akarták vállalni, hogy pl.: tisztán küldik suliba a gyereket.

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.12.04. 22:27:41

"Szeged, Nyíregyháza, Hódmezővásárhely és Kecskemét után Kaposvár és Győr egy-egy iskoláját is bírósági határozattal záratná be az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány. A szervezet szerint az érintett intézményekben szegregált oktatás valósul meg, azaz a roma diákok aránya a magyarokéhoz képest a törvényileg engedélyezett 15 százaléknál jóval magasabb."


EL KELLENE MÁR DÖNTENI, HOGY AKKOR MOST

ROSSZ A NUMERUS CLAUSUS VAGY JÓ???????!!!!!!!!!

MÉ BAJ AZ HA SOK A CIGÓ EGY OSZTÁLYBAN?

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.12.04. 22:28:35


EZ A MOHÁCSI VIKTÓRIÁNAK A TESTVÉRE?

MI EZ, MAFFIA?

CSALÁDI HITBIZOMÁNY?

Jano_86 2008.12.09. 17:50:06

Egyébként szerintem sem megoldható a kis faluk kérdése hogy busszal járjanak be a városba mert a volán nem igazán vállal olyan járatokat amik veszteségesek, meg mi van ha ők nem szeretnének bejárni mert pl az sok időveszteség meg akkor a városból járjanak be a faluba hogy ott is jó legyen az arány ez mekkora szívatás már egy városinak épp azért lakik a városban mert minden helyben van nem akar ingázni. Mellesleg a felzárkózni nem hajlandó rétegnek nem pénzt kéne adni hogy járjon iskolába meg óvodába a gyerek hanem elvenni tőle ha nem jár iskolába, illetve aki munkanélküli és segélyből él akkor ha az önkormányzat tudna neki biztosítani munkát akár évi néhány napot is és ő nem hajlandó dolgozni akkor nem adni neki segélyt és kész.

egri Fehér 2008.12.10. 09:49:07

Azt azért mindenképpen látnotok kell, hogy Mohácsi Erzsébet nap, mint nap azzal foglalkozik, hogy a cigány gyerekek jogait védje. Ennél fogva én nem vártam el tőle azt, hogy teljesen objektívan beszéljen a témáról, azt pedig semmiképpen sem mondanám, hogy a "De a miénk" csoportosulás tagjai azonosulnának a véleményével. Legalábbis én pl. tag vagyok, és nem azonosulok a véleményével. Nem is ezért hívtuk el, hanem azért, hogy halljunk ilyen hangokat is.

Ami magát a beszélgetést illeti, tetszett, hogy a beszélgetők megemlítettek néhány pozitív példát, néhány olyan megoldást, ami tényleg megoldást hozott a kérdésben.
Nem tetszett, hogy ME. ragaszkodott ahhoz, hogy a segélyt nem szabad a gyerek iskolába járatásához kötni. Egyrészt ezzel önmagában sem értek egyet, hisz' egy ilyen esetben pusztán annyit kéne vizsgálni, hogy a szülő teljesíti-e a törvényben előírt kötelezettségét (márpedig teljes mértékben elvárható egy segélyezett - azaz a többi ember által eltartott - embertől, meg úgy általában bárkitől, hogy betartsa a jogszabályokat), másrészt pedig amennyiben kifejezetten a családi pótlékról van szó, ami a gyerek után jár, akkor meg tényleg abszolút elvárható az, hogy mindent megtegyen vki a gyerekéért, és ezt ne az ő kulturális közegének normái szerint, hanem a finanszírozók, a magyarországi társadalom normái szerint értsük. Azt külön sajnálom, hogy ezek a dolgok a beszélgetés folyamán se a moderátornak, sem pedig nekem (aki ott ült a hallgatóságban) nem jutott eszembe.

Amikor a szegregációról beszélünk az oktatásban, alapvetően csak egy részkérdésről beszélünk, még ha a legfontosabbról is. A fő probléma, hogy a cigányság, mint olyan eleve elkülönülve él a magyaroktól, és ez sok baj forrása. Persze az integráció első lépése az iskolai integráció, mert amíg a cigánygyerek nem lát magyargyereket és fordítva, addig a gyakorlatban nem várható el, hogy ne idegenkedjenek egymástól, hogy hajlandóak legyenek a párbeszédre.

Szintén a cigányság szegregáltságából adódik a másik fő probléma is, hogy sokszor nem képesek a bevett társadalmi normákhoz alkalmazkodni (mert sokszor nem is ismerik azokat). Ezt M.E. nem mondta, de tk. a cigánygyerekek iskolai szegregációja ezt az állapotot konzerválja, és ez nem jó.

Az viszont tetszett, amikor M.E. azt mondta, még a beszélgetés elején, hogy egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak anyagilag, hogy eltartsunk egy nem olyan társadalmi csoportot, ami nem képes eltartani magát. És elviseljük az összes ezzel járó negatív externáliát - teszem hozzá én.

abrahamzsolti 2008.12.11. 19:55:55

A cigányság iskolai szegregációjával kapcsolatban, úgy gondolom, hogy a magyar-roma osztályok, iskolák léte önmagában csak egy probléma.
Édesanyám, német-történelem szakos tanár egy általános iskolában, ahol jelentős a roma diákok száma. Létezik egyszer egy konfliktus helyzet a magyarok és a cigányok között, de ugyanakkor a cigányságon belül. Gyöngyösön például a cigányság jelentős része alapvetően két városrészben él (szerintem szegregáltan). E két város rész között is jelentős konfliktus van, amely leképeződik az általános iskolában.
Ezt a cigányságon belüli konfliktust keresztezi még egy anyagi jellegű konfliktus is.
süti beállítások módosítása