HTML

...de a miénk.

Magyarország 2030

Linkblog

Címkék

Friss topikok

Az állam olyan, mint egy szemétdomb (2.rész)

2009.03.23

A konferencia második előadója Dr. Egedy Gergely (BCE-KIK Társadalomtudományi Tanszék vezetője) volt, aki nem kizárólag szociológiai megközelítésből vizsgálta az állam szerepvállalását, hiszen ezen a területen a különböző diszciplínák szorosan összefonódnak.

Az előadó szerint elsősorban azt kell vizsgálni, hogy milyen új kihívások előtt állnak a mai nemzetállamok. A válasz nem meglepő: a legfontosabb és legnagyobb volumenű kihívás a globalizációs folyamat, és természetesen annak következményei. Mindez elsősorban a hagyományos nemzetállamok kihívásaként jelentkezik.

Ennek kapcsán felmerül a kérdés: beszélhetünk-e egyáltalán szuverén nemzetállamról? A globalizációs folyamat ugyanis éppen a szuverén állam elemi részeit kérdőjelezi meg és mossa alá. Melyek ezek és milyen kihívások érik őket?

1. A gazdasági rendszer: kialakulóban van a világgazdaság centralizált központi rendszere, így a nemzetállamok hagyományos gazdaságszervező funkciója lassan eltűnik. A legfontosabb és legnagyobb forgalmat bonyolító gazdasági egységek átkerülnek a nemzetek feletti multinacionális cégek kezébe. Ráadásul az állam már nem képes követni a pénz- illetve tőkemozgásokat sem.

2. Nemzetbiztonság: az államok döntő többsége többé nem képes arra, hogy megvédje a saját területét és lakosságát (pl.: interkontinentális rakéták fenyegetése)

3. Információk és eszmék áramlása: a globális kommunikációs hálózatok fölött sem gyakorolhat kontrollt az állam; ráadásul ezek nyilvánvalóan nem a nemzetállamok felé lojálisak.

4. Az integrációk növekvő szerepe: a nemzetállami szuverenitásból egyre többet adnak fel önként az államok, és ezzel a szupranacionális szint megerősödik (döntéshozatali jogkörök átadása, stb.).

Más irányból megközelítve beszélhetünk a nemzetállamok kétszintű kihívásáról is:

1. A szupranacionális szint kihívása: az integrációk növekvő szerepéről már korábban szóltunk.

2. A szubnacionális szint kihívása: a regionális mozgalmak térnyerése egyre szembetűnőbb, hatásuk az államra nyilvánvaló.

A fentiekben bemutatott folyamatok az egyes kormányzatokat is új kihívások elé állítják. Ennek nyomán egy új kormányzás-felfogás látszik körvonalazódni. Ennek bemutatására szolgál a következő táblázat:

 

A kormányzás régi fogalma

A kormányzás új fogalma

A kormányzást struktúrának tekinti

A kormányzást folyamatnak tekinti

Aktor központú gondolkodás, a kormányzás aktora a kormány

A kormányzás interaktív folyamatként jelenik meg

A problémákat hierarchikus szerkezetben kezeli

A problémákat nem hierarchikusan kezeli

A kormányzás szubjektuma és tárgya élesen elkülönül

A kormányzás szubjektuma és objektuma nem különül el, társadalmi aktorok bevonása

A kormányzás politikai tevékenységként jelenik meg

A kormányzás mint szervezés/menedzsment jelenik meg

 

Ennek a felismerésnek a nyomán alakult ki a „good governmence” koncepció, amely a hagyományos államot mindinkább kikapcsolja, visszaszorítja: közszolgáltatások privatizálása mellett érvel (neoliberális gondolkodás visszatérése). Governmence without government = állam nélküli kormányzás. Az állam feladata itt mindössze annyi, hogy megteremtse a kormányzás feltételeit.

Ezzel a koncepcióval szemben érvényesül a „good government” koncepció: ebben a szemléletmódban az állam nem csak feltételeket teremt a kormányzáshoz, hanem a kormányzás feladatát is magára vállalja. Elsődleges feladata a közérdek érvényre juttatása, ez pedig egy erős, aktív, intelligens állam meglétét feltételezi.

A két koncepció közötti választás végső soron értékrendbeli választást jelent, hiszen más szempontok szerint ezt a választást minden kétséget kizáróan alátámasztani nem is lehetne. Elmondhatjuk, hogy Egedy tanár úr a voksát egyértelműen az utóbbi koncepció mellett teszi le, erős és aktív államra szükség van, különösen egy olyan válsághelyzetben, amellyel napjainkban nézünk szembe.

Rehák Eszter

Magyary Zoltán Szakkollégium

 

1 komment

Címkék: állam magyary

A bejegyzés trackback címe:

https://deamienk.blog.hu/api/trackback/id/tr691020088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vidéki 2009.03.23. 13:39:10

A szerző írja:
„A gazdasági rendszer: kialakulóban van a világgazdaság centralizált központi rendszere, így a nemzetállamok hagyományos gazdaságszervező funkciója lassan eltűnik. A legfontosabb és legnagyobb forgalmat bonyolító gazdasági egységek átkerülnek a nemzetek feletti multinacionális cégek kezébe. Ráadásul az állam már nem képes követni a pénz- illetve tőkemozgásokat sem.”
Lehet, hogy papírforma szerint így van, de ez azt jelentené, hogy a befektetők tevékenységét a profit maximalizálása irányítja, oda viszik tevékenységüket, ahol ez a mutató a legkedvezőbb.
Ha egyedül ez lenne a hajtóerő, nincs magyarázat arra, hogy mi okozhatja azt, hogy a magas bérű országokban még nem pusztult ki az ipar?
Az USA-ban a GM-nél egy autóipari munkás teljes órabérköltsége 70 dollár, egy szorgalmas kínai munkás ugyanez 2 dollárért is elvégzi!

süti beállítások módosítása