HTML

...de a miénk.

Magyarország 2030

Linkblog

Címkék

Friss topikok

CIGÁNYOK ÉS MAGYAROK - Together forever

2009.02.11

"A politika, a közösség ügyeinek megbeszélése..."

A ...de a miénk – Magyarország 2030 beszélgetéssorozatot azzal a céllal kezdtük el, vidéki és budapesti szakkollégisták, hogy egy másfajta közéleti diskurzust teremtsünk meg, mint amely ma jellemző. Azt gondoljuk, a politika, a közösség ügyeinek megbeszélése nem utálni való és megvetendő tevékenység, hanem izgalmas és – ilyen egyszerűen – tökjó dolog. Hiszünk benne, hogy a szakkollégiumok által az elmúlt évtizedekben felhalmozott erkölcsi és szakmai tőke lehetővé teszi, hogy az elfogultság vádjaitól mentesen, a társadalmi problémákra a társadalomtudományok által adott válaszlehetőségek ismeretében tudjunk kérdéseket feltenni és a válaszokon gondolkozni a Magyarország előtt álló legnagyobb kihívásokkal kapcsolatban.
Úgy gondoljuk, hogy az ország egyik legnagyobb megoldandó problémája a romák integrációja, ezért a romák kérdéskörével kezdjük el a beszélgetést.


OKTATÁS
1.
Diagnózis. A romák már az általános iskola kezdeti éveiben is óriási nyelvi-szocializációs hátránnyal rendelkeznek. Ez egyrészt nagyon korai fejlődési szakaszban konzerválja lemaradásukat, másrészt rengeteg konfliktust generál a többségi társadalommal, amelyet az oktatási intézmények és a helyi közösség vezetői nem tudnak kezelni.

Hogyan számolható fel romák nyelvi-szocializációs hátránya? Kell-e például az önkormányzatokat minden óvodás korú gyermek számára óvodai hely fenntartására kötelezni? Helyes út-e az óvodába járás kötelezővé tétele?


2.
Diagnózis. Jellemző jelenség Magyarországon, hogy az általános iskolákban a romákat akkor is fogyatékossá minősítik, ha valójában értelmileg nem visszamaradottak.

Hogyan biztosítható az, hogy minden gyerek számára a közoktatás egységes minőségben legyen elérhető? Hogyan előzhető meg a roma gyerekek fogyatékossá minősítése?

3.
Diagnózis. Magyarországon jellemző jelenség, hogy a legelőnyösebb helyzetű térségekben, a legtehetségesebb emberanyagot oktatják a legjobb tanárok, ahelyett, hogy a legnagyobb pedagógiai munkát igénylő gyerekekkel foglalkoznának. Így a hátrányos helyzetű településeken élő gyerekeket – s így a romák többségét – az óriási infrastrukturális hátrány mellett a kontraszelektált tanárállomány is sújtja.

Hogyan lehet elérni, hogy a hátrányos helyzetű térségekbe ne a leginkább kontraszelektált pedagógusok kerüljenek?

4.
Diagnózis. A tanárképzés sajnos nem készíti fel a jövendő tanárokat a hátrányos helyzetű gyerekek problémáinak kezelésére.

Hogyan lenne érdemes átalakítani a tanárképzést, ha át kell? Hogyan érdemes rendszerszerűen kezelni a gyerekek magatartásproblémáit?

5.
Diagnózis. A hátrányos helyzetű és cigány fiatalok gyakorlatilag teljesen kiszorulnak a felsőoktatási intézményekből, amely a középosztályosodás és mobilizáció legfontosabb csatornája.

Hogyan lehetséges a mobilizáció erősítésére? Szükség van-e pozitív diszkriminációra: pénzügyi támogatásra, vagy akár kvótára?



MUNKAERŐPIAC
1.
Diagnózis. A romák körében a munkanélküliség az egyéb társadalmi csoportok vonatkozó adatainak sokszorosa. A stabil és rendszeres munka hiánya lehetetlenné teszi normális életszínvonal elérését és egyben a szegénység kultúrájának kialakulását okozza. A romákat dupla hátrány sújtja: képzetlenségükhöz rendszeres diszkrimináció is társul.

Milyen eszközökkel lehet küzdeni a munkaerőpiaci diszkrimináció ellen?

IDENTITÁS
1.

Diagnózis. Magyarországon önbevallás útján dől el, hogy ki roma. Ez megnehezíti a specifikusan a cigányoknak szóló társadalompolitikai programok elindítását, hiszen senkitől nem lehet megtagadni a programban való részvételt, aki romának vallja magát.

Hogyan kerülhetők el az ilyen típusú visszaélések?


2.
Diagnózis. Az adatvédelmi törvények nem teszik lehetővé, hogy a cigányokról adatot gyűjtsenek az állami szervek és a kutatók.

Helyes-e, hogy nem lehet specifikus cigányadatokat gyűjteni? Milyen célokkal legyen szabad adatokat gyűjteni a cigányokról?

3.
Diagnózis. A romák médiareprezentációja torz és az előítéletek erősödését okozza.

Hogyan lehet elfogulatlan romaképet a médiában megjeleníteni?

4.
Diagnózis. A kisebbségi érdekvédelem nem megfelelő, nem tudja megakadályozni a diszkrimináló állami és önkormányzati intézkedéseket és nem tudja elérni, hogy a politikai elit napirenden tartsa a romák társadalmi integrációjának problémáit.
 

Kívánatos-e, hogy a többségi társadalom támogassa a roma önszerveződést? Ha igen, hogyan?
 


MULTIKULTURÁLIS MAGYARORSZÁG
1.

Diagnózis. Magyarok és romák úgy élnek együtt ebben az országban, hogy nem alakítottak ki közös magyar-roma identitást, s a közösségek egymásról való tudása aszimmetrikus.

Szükség van-e, s ha igen, milyen eszközökkel a tudatos magyar-roma identitáspolitizálásra? Szükség van-e az oktatás különböző szintjein roma történelmet és kultúrát oktatni nem roma diákoknak?

2.
Diganózis. Nagyon szűk az a roma intellektuális-gazdasági elit, amely egyrészt szerepmodell lehetne roma fiataloknak, másrész a roma közösségek felemelését tűzni zászlajára.

Szükség van-e specifikus roma elit oktatási intézmények létrehozására? Szükség van-e az elitpozíciók eléréséhez szükséges értelmiségi pályákon és a köztisztviselői munkakörökben a romák pozitív diszkriminációjára?

 

Csatlakozz a "CIGÁNYOK ÉS MAGYAROK - Together forever" csoporthoz, és segíts válaszokat keresni:

3 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://deamienk.blog.hu/api/trackback/id/tr18937468

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sárdobáló 2009.03.06. 18:13:11

De a miénkBlogunk a „…de a miénk – Magyarország 2030” kezdeményezés közéleti beszélgetésébe kapcsolódik be ezzel a poszttal. A kezdeményezők bemutatkozása után következnek a cigányok integrációjának témakörében felállított diagnóz…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Acmee 2009.02.12. 08:50:47

Úristen!!

Nem dolgozik? Nincs segély!

Lop, mert nem elég a segély(hogy hova, miként megy el, hagyjuk)? Bizonyított bűnelkövetés esetén no segély+kényszermunka.

Kirúgják a gyereket az iskolából (magatartási, szorgalmi bajok miatt)? Megvonni az utána járó pénzt, a következőt már "megpuhítja az apuka", h hogyan kell viselkedni!

És így tovább! A szuperszociális, jogvédő marhaságok megbuktak eddig is. Putriprogram? Számtalan helyen az új házakat 1-2-3 év alatt úgy lelakták, mintha 50-100éves épületek lennének(láttam egy s mást). Minek kell megint a köntörfalazás? Az ő szájukból hallani, h milyen marha jó így segélyen élni! Lásd: Youtube(ahogy a segélyek elköltésének módja is)!!! Mi is a motivációjuk a megváltozásra? SEMMI!!! Mióta létezik a "megélhetési bűnözés" fogalma, még kevesebb!! Vegyétek már észre, kényszerrel lehet ezeket a társadalomba integrálni, MIVEL MAGUK NEM AKARJÁK(de továbbmenni sem akarnak)!! A jogvédő, szuperszoci integrációs program a finneknél is megbukott, pedig jóval több jutott rá, mint itthon!!! Ébredjetek már fel!!!

K**** 2009.03.01. 23:09:23

Technikai megjegyzés, tudom, sajnos elég későn. Szerintem a "together forever" alapvetően kirekesztő jelmondat egy ilyen kezdeményezés számára. Valószínűleg nem az angolul tudó rétegek a kezdeményezés legfőbb célcsoportja. Attól, hogy a fiatal értelmiség számára természetes az angol nyelvtudás, nem magától értetődő a szlogen, sőt, alapvető zsigeri ellenzést válthat ki az angolul nem beszélők, így maguk a romák nagy többsége körében is.

roma csajok 2009.10.24. 23:26:26

Mit Úristenezel??
Vajon miért lop? azon elgondolkoztál már te Magyar?
Van akit a Bőrszíne miatt nem vesznek fel van aki meg csak a családja miatt lop! Mert ti magyarok olyan jók meg kedvesek vagytok csak azt ne mond nekem hogy magyar gyerekekkel nincs probléma az iskolákban nem csak mi cigányok vagyunk ilyenek és azt hogy te és még jó pár 100 magyar minden cigányt egybe néz ez a ti dolgotok de ne felejsd nem tölünk indult a bünűzés amit te annak veszel hogy lopást.Ti magyarok nem tudjátok mi az hogy vidámság a ti himnuszotok és minden dalotok csak szomorú ti lennétek a "NAGY"büszke magyar nép???? Mi cigányok tudjuk mi a bolodgság és mulatság a faj gyülölés töletek kezdödött és ne csodálkozz olyan dolgokon hogy egy cigus megölt egy magyar embert mert ti kezdtétek el! Ti azt hiszitek hogy nekünk nincs szívünk?? mikor t megöltök közölünk valakit mi több ideig gyászoljuk mint ti nekünk sokkal rosszabb mint nektek.Elegem van abból hogy a magyarok faj gyülölök és minket néznek le.Én egy 15 éves lány vagyok aki csak nézi a világ dolgait és nem teccik
süti beállítások módosítása